Васа Ганчева като илюстрация за нивото на българските медии

Избухналият преди няколко дни скандал около моралните устои на така наречената медийна критичка Васа Ганчева е чудесен пример за много повече от това какво е нивото не само на печатните, но и на медиите в България изобщо. Липсата на адекватни коментари, познаване в дълбочина на темите, по които се дискутира, и елементарна работна етика далеч не са запазена марка само за масовата преса. Или за госпожа Ганчева. Тя обаче е типичното потвърждение на нещо, което отдавна всички знаят – обективността отдавна не е ценност в журналистиката.

Васа Ганчева е известна като посредствен режисьор, лош водещ и повърхностен критик, известна повече с ентусиазма, отколкото с уменията си. В последните дни – и като подкупен анализатор. Ако сте чели нейните статии знаете, че в нея тя ползва ефектни, обикновено обидни фрази, с които казва твърде малко неща, на които трябва да се обърне внимание. Нейните псевдо-съждения никога не са оформяли общественото мнение или отношението на зрителите към тв предаванията, въпреки, че се публикуват в най-четения вестник в страната – „Уикенд“. Така или иначе, влиятелни или не, коментарите на Ганчева досега се възприемаха с известна доза тежест заради дългогодишния й опит в сферата, за която пише. Сега се оказва, че критериите й са не само ниски, но и низки. И се измерват в суми, които са обидни дори за собствената й самооценка.

Свободната и неангажирана критика в България е не само рядост, но и на нея не се гледа с добро око. Всяка медия, печатна или електронна, която не се ограничава да публикува рекламните статии, публикувани от PR отделите на тв каналите, не е добре приемана от тях. Именно заради обективността й. В този смисъл „вината“ за нивото на този тип публикации у нас далеч не е само на авторите, а на цялата медийна среда. Съответно тези публикации нямат съществено влияние върху публиката.

Ползата от шума, заради който Васа я втаса, би била съществена, ако му се отдели заслужаващото внимание. Похвално е, че в случая от bTV изневериха на обичайната си политика да игнорират всичко, което не е показано при тях, и анализираха случая в Тази сутрин. В крайна сметка този далеч не единствен, но доказан пример, има значение за всички в бизнеса. Остава подобно неетично поведение да бъде и криминализирано. Тогава може и да се създадат условия в полето на телевизионната критика да се чува нещо повече и по-интересно от жалното критическо мяукане на котарака Хохо.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: