Nova, къде са ви оставките?

Някои от потребителите в този сайт ни обвиняват с особена настървеност в пристрастност към Нова телевизия. Винаги сме се учудвали, че тези наши читатели не искат да прозрат нашата позиция, която не е „про“- или „анти“- нито една медия в страната, най-малкото пък bTV. Единственото, към което сме пристрастни, е възможностите за плурализъм, честна конкуренция и качествена телевизия. Три неща, които често отсъстват от българския ефир.

Обреченият успех на почти всяко нещо, излъчвано по bTV, независимо от неговото качество, не е добре нито за зрителите, нито за пазара, нито за самата телевизия. Едно толкова категорично лидерство, при това с предавания като Високи токчета, Умна и красива, Преди обед, Аламинут, Гласът на България, Без дрехи, и прочие изкривява представите и стандартите от една страна, и демотивира развитието на електронните медии от друга. У нас от години почти няма значение какво излъчваш, определящото е къде го излъчваш. 

При все съмненията, основателни или не, в достоверността на изнасяните рейтинг-данни, не може да не се отбележи, че конкурентните на bTV канали правят от малко до нищо, за да променят ситуацията. Или казано по друг начин, полагат неимоверни усилия за да я циментират такава, каквато е. 

Това важи с особена сила за основият разпознаваем като съперник на bTV на телевизионния пазар – Nova. Проучванията показват, че в последните няколко години каналът не успява дори да доближи лидера брой зрители, които имат изграден навик да го гледат. И това не е учудващо. От 2009 година насам в Nova дават всичко от себе си, за да разрушат своя имидж и съответно доверието към себе си. И в това не трябва да търсим умисъл, а липса на качества.

От телевизията многократно се доказаха в две посоки на действие, които винаги ги провалят, а след това те ги повтарят отново и отново, при все по-плачевни резултати. Картинката прилича на ситуация, в която слепец стои пред стена, и се опитва да мине през нея, удрайки главата си със страшна сила при всеки нов опит. Но не се отказва.

От една страна Nova винаги експериментират неудачно в програмирането, променяйки непрекъснато схемата си, и изтегляйки внезапно проектите си напред независимо от търсения ефект на мощните рекламни кампании, които ги съпътстват. От друга, в канала има неподправен вкус към пошлото, жълтото и низкото, който те никога не успяват да прикрият.

Нагледен пример за програмните им истерии е поредната битка, в които паднаха безславно. Няма да се спираме на това доколко е удачно първо да оповестиш че се отказваш от турските сериали в прайм-тайма, а няколко месеца по-късно да набухаш такъв всяка вечер от 20:00 часа. Със сигурност обаче не може да се разчита на успех след като пускаш филмов хит без никой да знае за него, само защото си искал да изненадаш конкурента си. Опитът показва, че той винаги има по някой и друг (турски) коз в ръкава. По всеобщото мнение Езел е вероятно по-качествения сериал от Пепел от рози. Но когато неговото време и място на излъчване не е подчинено на собствените ти интереси, а на играта на котка и мишка със силния на деня, провалът му е неизбежен. И Аватар нямаше да има никакви зрители, ако преди това продуцентите му не се бяха постарали всички да чуем за него.

Програмната политика на Nova продължава да е подчинена не на някаква логика, а на маниери на ниво детска градина. Имаме усещането че там никой не се интересува от зрителя, защото всички са обсебени и вторачени в следващия ход на bTV

Показателен пример е и миналогодишния сезон на X Factor, отново безумно програмиран и промотиран. Когато държиш най-силния формат в света, при това реализиран по начин, който има адмирациите както на публиката, така и на създателите му, и този формат има дял от по 15-18 процента, значи нещо ти куца. Примерно това, че го излъчваш всеки ден, при това със сменен старт в последния момент. Примерите са безброй – Стани богат, VIP Dance, Фермер търси жена, Доктор Хаус… Списъкът може да бъде продължен.

Прави впечатление, че дори новото ръководство, в лицето на Светлана Василева, не променя изконно погрешното и често нелепо поведение на Nova на пазара. Изглежда че проблемите са вкорени много по-дълбоко от главата. И рибата мирише по цялото тяло.

Интересното е, че към серийните провали на канала има учудващо висока търпимост. Въпреки загубите, оценени на стотици милиони долари, въпреки нищожните рейтинги и липсата на доверие, основните лица в Nova продължават да се вихрят и да творят нови и нови нелепици. Там съумяват да съсипят дори редките случаи на качествени програми, излъчвани в ефира им, твърде вторачени в хитри номера, които ги подхлъзват.

И след всичко това се оказва, че нито Изпълнителният директор Светлана Василева, нито заместник-програмния директор Антоний Мангов, нито оглавяващите отдели на медията, и останалите знайни и незнайни „стратези“ търпят негативи. А при тези наистина съкрушителни резултати би било най-малкото въпрос на чест, ако не на друго, да си подадат оставките.

Надеждите че Nova ще си стъпят на крака и тв пазарът в България ще се развива остават някъде в мътното и неясно бъдеще. А това е лоша новина за всички, и най-вече за зрителите. Остава да разберем само едно – още колко силни заглавия, добри продукции и интересни сериали ще бъдат засмукани във фунията на бездарието, преди  нещата да се променят. А когато, и ако това се случи, може и точно този канал да не участва в играта.

Advertisements

11 comments

  1. Mushi

    Поздравления! Това е една от най-добрите ви статии досега. Наистина пристрастреността към провалите се корени „по цялото тяло“. Но може би, на шефовете на отдели така им е по-изгодно за тях самите. Свикнали да използва за оправдание я Бтв , я изпълнителния си директор в момента или пък просто „пазарната ситуация в момента“, си остават там с тлъстите заплати и никой не им търси отговорност. Кой се занимава с маркетинговата им стратегия и pr, та никога никой нищо не разбира за нещо ново или просто не успяват да те впечатлят? Кой се занимава с търговската им политика, та загубиха толкова големи рекламодатели и приходи само за година и половина? Програма, програма, хубаво. Но както виждаме, и без кой знае какви програмни попадения Бтв се налагат като пазарен лидер и акумулират много по-големи приходи, които да инвестират по подходящ за тях начин.
    Ние отдавна се питаме къде са им оставките. Но Светлана май трябваше да попита себе това още преди да се втурне да прави програмни промени, за да могат те да имат смисъл. Накрая тя ще трябва да си подаде оставките за сметка н адругите некадърници, които ще останат там и след нея.
    Та, г-ж Василева, къде са оставките?

  2. Абсолютно съгласен със статията.
    Nova прекалено много подценяват външната и интернет реклама, като ще пускат нов турски сериал ми сложете реклами в моловете, билбордове, автобуси… фейсбук, форуми, vbox, abv, dir.bg…

  3. Анонимен

    рейтинги ли – една лъжа повторена 100 пъти става истина?!?

  4. Анонимен

    по Нова гледам само „Сделка или не“, “ Х фактор“-а, „На 4 очи“ и някой и друг филм. Останалота е пълна боза, особено откакто се вихрят двамата опосуми Иван и Андрей .

  5. Kiko

    То вече не става въпрос за рейтинги. Всичко е очевидно. Ако Нова успеят да се продадат за 100млн евро, пак добре. Но защо наистина не поизчистиха повечко от кадрите там?!

  6. Новините им са напълно негледаеми.

  7. Антон

    НОВА – Преди години НОВА негласно посочи своите приоритети – младата, по-динамична и образована аудитория – предимно в големите градове! Основен проблем на медията е нейното желание за всеобхватност, изчезна оригиналното лице на телевизията, а се превърнаха в дубльори! НОВА трябва да търсят алтернативата, собствена ниша! Защо не го правят??? ДА си припомним, че те първи вкараха риалити форматите и разбиха БТВ, първи вкара сериозните ентъртеймънт формати – като Стани Богат/ ТЕ вкараха и турскте сапунки и само малоумното им програмиране и липсата на всякакъв усет им попречи да ударят отново БТВ. Феноменално е, че именно НОВА първи направиха опит за БГ драматични и комедиини сериали, но се уплашиха от това, че трябва да чакат. Само ще припомня, че Забранена Любов, колкото и слаб сериал да беше – стигаше редовно дял от 25%, нещо което прави в момента само Сделка или НЕ и НА Кафе!!! Всички успешни удари на НОВА дойдоха с чужди формати, доведоха хора от чужбина, които обясниха и обучиха местните телевизионери. ДА, нужни са оставки, нужни са и нови свежи хора – ако може обучени в чужбина! Изумявам се от факта, че НОВА се държи като телевизия без собственик. На какво се дъжли това, отново опит за продажба?

  8. Анонимен

    Антон е много прав! Поздравявам го за мнението му! Откакто Nova стана част от MTG, нещата тръгнаха надолу. Преди сякаш се развиваше по-добре – по-сериозна публицистика, по-правилно позиционирани предавания и, разбира се, повече свежи и интелигентни лица. Нещата като че ли потръгнаха нагоре от пролетта на миналата година, но сега с този турски сериал в праймтайма и програмната схема за Февруари мисля, че пак забоксуват. Един съвет към ръководството на телевизията, ако четат този сайт – в никакъв случай не слагайте „Черешката на тортата“ в 22:30 ч., защото ефектът ще е добре познат – нисък рейтинг! Нека шоуто се излъчва в ранния праймтайм – 20 или 21ч., моля!

  9. Юри Марков

    Юри Марков – журналист до 2005 година. Сега работя в БНави.
    Съгласен съм със статията. Отчасти. Мже би някои ще ме обвинят в пристрастие. Ще кажат – синът му работеше в НОВА. Да, лека му пръст, така е. Точно до преди една година работеше там. И работеше с плам и жар. Следях всяка негова стъпка и много сме коментирали НОВА и останалите ТВ канали.
    Катаклизмите настъпиха в тази телевизия преди година и два месеца. Тогава започнаха кадровите промени. Дойдоха нови хора. Старите кадри – гръбнака на телевизията – напуснаха по една или друга причина. Новите още не могат да влезнат в час. Имам чувството, че именно новото ръководство не иска или не може да им даде сигурност. Във всички отдели витае едно лутане, една уплаха. Липсва инициативата. А това беше силното оръжие на НОВА. Единствено спокойно място са външните продукции. Собствените предавания са, не искам да използвам тежки думи, без концепция. Неориентирани. Силните новини избледняха, а гонеха най-високия рейтинг. Защо? Липса на ясна концепция. Филмовата програма – хаос, въпреки добрите филми. Съботно-неделните станции. Към кой са адресирани? Аз лично с моя 30-годишен опит – нищо не разбрах. Това е едно псевдошоу. Или както казвахме преди години – пълнеж. Но пълнеж се прави 2-3 минути, а не цял ден. Пък и тогава имаше само една програма, а сега са над 100 канала. И още, и още и още…
    Колкото до дял от рекламния пазар – всички знаем кой е собственик на Бтв и кои държи монопола за рекламите. Както искате – така ме разбирайте.
    Не всичко е загубено за НОВА. Трябва повече свобода и инициативност. Успех ще има.
    Независимо от всичко, което се случва в НОВА – оставам неин почитател. Защото вярвам в колегите на моя син.
    С уважение.

  10. rado7

    Нова, също като останалите си събратя с лекота се разделя със своите знакови водещи!? Къде е Миа Сантова, къде е Косьо от новините, Божана от времето и тн….. Все лица, които са разпознаваеми за широката публика.Смениха ги с млади лица,които ще ги чакаме да се осъвършенствуват и да трупат опит на наш гръб. ТВ7 се раздели с Камелия, която правише едно от най-рейтинговите предавания на медията. Докога? За БТВ – там нещата са ясни. От години им помпат рейтингите. Корпоративните интереси са по-важни от зрителския интерес!?

  11. Атанас Петров-нищо не разбиращ зрител

    От всичко казано до тук,само не разбрах:Защо „великата народна телевизия“ Btv,при старта на „Езел“ си смени цялостно програмата?!?Може би защото Нова телевизия се съобразява с тях и пусна „Езел“ точно когато те искаха да направят тази промяна в програмата си?!?

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: